We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2020 zit er op: tijd voor de jaarlijkse terugblik van Alkmaars City Blog UIT072. We hoeven niet te benoemen dat dit jaar, ehm, anders was dan anders. Maar we staan nog wel een laatste keer stil bij wat we allemaal wél konden doen in (en voor) Alkmaar. Lees je mee?

Het afgelopen jaar was een bijzondere. Alweer voor het achtste jaar gingen wij met een topteam voor jou op pad, om je op de hoogte te houden van het leukste van Alkmaar.

Weet jij alles nog wat er dit jaar gebeurd is?

1. Het begin: festivals en licht
  2. Lockdown: UIT072 wordt THUIS072
  3. Alkmaar Koop Lokaal
  4. Zomer!
  5. Welkom in Alkmaar
  6. Creatief in coronatijd
  7. Take away, thuisdiner
  8. 30 Seconds Alkmaar
2020 in vogelvlucht

Het begin: festivals en licht

De maandtips stonden nog vol evenementen waar we nu alleen van kunnen dromen: van Nationaal Theaterweekend tot IDFA on tour en van Alkmaars Eigenste Festival tot Winterpeen Festival.

Met Levenslicht kwam er een tijdelijk Holocaustmonument op het Canadaplein en de eerste editie van de magische theaterwandeling Wonderlicht werd supergoed ontvangen.

Heineken commercial shoot op het Waagplein in Alkmaar

Heineken nam een Koningsdag commercial op in Alkmaar, maar het resultaat daarvan wordt ook nog even bewaard

We startten 2020 luchtig. Onze stadsdichter maakte een gedicht over Susanne, het beeld dat een jaar later nog steeds geen vaste plek in Alkmaar heeft gevonden. Heel veel Alkmaarders zagen via UIT072 hoe Alkmaar op de Chinese tv kwam. We gingen nog op Amusetour en konden tenminste nog 1 nieuw restaurant reviewen: Bitemark Alkmaar.

Lockdown: UIT072 wordt THUIS072

Ondertussen verspreidde een zeker virus zich over de wereld en begonnen ziekenhuizen in Noord-Italië vol te lopen. Achter de schermen bouwden we druk aan een online zusterplatform voor UIT072.

Op 12 maart kwamen de eerste landelijke coronamaatregelen, met gevolgen voor Alkmaarse evenementen en horeca. Op 15 maart volgde de (eerste) complete sluiting van de horeca. UIT072 hielp met thuisbezorgd tips en kwam als eerste in Alkmaar met een overzicht van Alkmaarse restaurants die je kan steunen door afhalen, bezorgen of cadeaubon.

In de dagen erna werkten we dag en nacht door aan ons nieuw platform om de Alkmaarse horeca en shops te ondersteunen: UIT072 werd (tijdelijk) THUIS072!

Screenshot van explore pagina op THUIS072

THUIS072 is het eerste (en enige) platform waarop je makkelijk kan zoeken in het aanbod van de Alkmaarse horeca. Lokale ondernemers kunnen zélf hun pagina bijhouden.

Waar we 7 jaar lang je UIT de deur kregen, gingen we je nu helpen THUIS te blijven. Het platform werd direct opgepakt en goed gewaardeerd. Zelfs landelijke media pikten het op, met onder meer een artikel in Trouw.

Extra gaaf: dit online platform is volledig gebouwd op eigen budget en met het eigen team, zonder subsidie, gratis te gebruiken door ondernemers én gasten/klanten in deze moeilijke tijd.

De lockdown bood meer unieke kansen. Alkmaarders zaten zoveel mogelijk thuis en er waren bijna geen toeristen meer in de stad. Een uitgelezen gelegenheid om met fotograaf Frits De Beer een serie unieke beelden te schieten: een vrijwel verlaten Alkmaar vanuit de lucht.

Alkmaar Koop Lokaal

Het succes van THUIS072 had nog meer gevolgen. Snel wisten de ondernemers uit de Oude Stad ons te vinden voor een verzoek: zouden we vanuit UIT072 niet een campagne kunnen bedenken, gebaseerd op een initiatief uit Breda, om de lokale ondernemers in het zonnetje te zetten?

Het initiatief Alkmaar Koop Lokaal was geboren!

Met de campagne die we in april lanceerden, gaven we de lokale ondernemers een gezicht. Inwoners van Alkmaar werd opgeroepen om lokaal te eten, drinken en winkelen: Alkmaar Koop Lokaal. Hiermee steun je de lokale ondernemers. Ook deze campagne is volledig gemaakt door Alkmaarders. Meer info: AlkmaarKoopLokaal.nl.

Natuurlijk vergaten we ook de nieuwe shops niet: SOEPP werd ruim 2 keer zo groot, Granada bracht een Spaanse Markt naar Alkmaar, Samen in de Keuken kreeg een prachtige nieuwe stek en met Trooper is Alkmaar weer een unieke hotspot rijker.

Zomer!

In juni konden we weer naar buiten! Tijd voor nieuwe overzichtjes, met onder meer zonnige nieuwe terrassen in Alkmaar, het lekkerste ijs in Alkmaar, culturele tips voor de zomervakantie en plekken waar je goedkoop kan eten in Alkmaar.

Ondertussen kwam BAUT langs in het IJkgebouw en bracht het beste van 7 jaar BAUT mee, genoten we thuis van een samenwerking tussen 4 Alkmaarse Restaurants en aten we oesters in Alkmaar.

Op het warmste weekend van het jaar mochten we aanschuiven bij het meest unieke diner van 2020: met de voetjes in het zand genieten van een collab van Neder en Noorderlicht. Heerlijk en onvergetelijk!

Welkom in Alkmaar op dak in Amersfoort

‘Welkom in Alkmaar’ maand lang naast station Amersfoort Centraal

Welkom in Alkmaar

En opeens bevonden we ons in augustus op het dak van een restaurant, vlak naast Station Amersfoort, om de levensgrote tekst “Welkom in Alkmaar” te onthullen.

De aanleiding was een online poll van een lokaal kunstenaarscollectief. Dankzij jullie hulp is deze ludieke stunt met veruit de meeste stemmen uitermate geslaagd 🙂

Creatieve oplossingen in coronatijd

Na wat smakelijke uitjes tijdens de WijnSpijs Wandeling, bij de Kleine Waarheid en bij Noorderlicht, stond het najaar weer in het teken van corona. Als City Blog besloten we te doen waar we al 8 jaar het beste in zijn: de leuke creatieve ideeën van de lokale ondernemers onder de aandacht brengen. Wat dacht je van:

Met al deze creatieve initiatieven moest er haast wel een creatieve promotie ontstaan…

Take away, thuisdiner

Normaal gesproken eindigen we het jaar met een leuke (vinden we zelf dan…) kerstvideo of nieuwjaarsvideo. Maar omdat niks meer normaal is in 2020, werd de insteek van onze video voor en mét de horeca dit jaar wat anders.

Men neme: een melodie van John Denver met zelfgeschreven tekst, een creatief team met een Alkmaarse singer-songwriter en hardwerkende horecazaken die mee playbacken. Het resultaat? Een viral video!

Niet alleen hebben tienduizenden mensen de video bekeken, ook pikten landelijke media het op. Meer dan een miljoen mensen zagen het item bij Hart van Nederland, en nog eens vele honderdduizenden hoorden erover bij o.a. Radio 2, Radio 10, 3FM en Qmusic.

Oh, en heb je onze volledige pagina in het Noordhollands Dagblad nog gezien?

Alkmaar in 30 Tellen

Het is allemaal bijna teveel om op te noemen, maar we zijn trots om nog een beetje positiviteit in een donker jaar te kunnen brengen. Onze afsluitende actie van het jaar brengt ook op een vrolijke manier weer het leukste van Alkmaar onder de aandacht.

30 Seconds AlkmaarIn een periode waarin iedereen thuiszit, de kerstvakantie wat langer duurt dan normaal en je de deur eigenlijk niet uit kan, is er weinig leuke dan een potje 30 Seconds. Behalve dan… 30 Seconds met Alkmaarse kaartjes!

We vroegen jullie om input en dat hebben we geweten: honderden inzendingen kwamen binnen via de site en via social media. De 300 meest Alkmaarse woorden en termen hebben we op 60 kaartjes gezet, die je nu makkelijk kan downloaden en printen.

Geen printer? Speciaal voor jou hebben we nu ook een online variant gemaakt! Speel het met je mobiel via 30SecondsAlkmaar.nl.

Help jij mee in 2021?

Op naar 2021!

Ondanks alle narigheid hebben we toch veel leuks en moois kunnen doen in 2020. We hopen dat jij met plezier hebt gelezen, gekeken en geluisterd. En 2021 belooft nóg mooier te worden!

Help jij mee om het grootste en leukste platform voor cultuur en hotspots van Alkmaar nog verder te groeien? Laat het ons weten en doe mee!

Wil je UIT072 steunen als sponsor? Ook daar zijn we heel blij mee! Al onze initiatieven (waaronder het bovenstaande) zijn toch stand gekomen zonder subsidie van de Gemeente. Alles wordt uit eigen zak betaald, dus met alle (financiële) support zijn we ook heel blij! Neem even contact op en zorg dat we in 2021 nóg meer mooie dingen kunnen doen.