We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hardlopen is één van de makkelijkste manieren om een beetje in vorm te blijven. Je hebt geen sportschool nodig, je kan het alleen doen en je haalt een frisse neus. Om je te helpen zochten wij de mooiste hardlooproutes in en om Alkmaar voor je uit.

De oefenrondjes die we uitzochten zijn tussen de 5 en 20 kilometer lang, en variëren van door de stad rennen tot door bos en duinen. We hebben ze alvast voor je op volgorde van afstand gezet. Voor je het weet zijn die extra pondjes weer verdwenen en is je conditie weer op peil. Met deze hardlooproutes hoef je je niet te vervelen en kan je lekker trainen voor die serieuze run.

1. Rondje om de binnenstad (3,4 km)

We beginnen met een rondje langs de binnenstad. Op deze korte route ga je door mooie plekjes als het Kennemerpark, langs de Molen van Piet, het Clarissenbolwerk en door het Victoriepark.

Rondje om binnenstad hardlooproute

© runnermaps.nl

2. Park van Luna (5 km)

Voor de Heerhugowaarders onder ons: pak een rondje Park van Luna. Met 5 kilometer rennen door het park een mooi kort rondje om een half uurtje calorieën te verbranden. En met een paar venijnige klimmetjes lekker om die beenspieren te laten branden.

Park van Luna hardlooproute

© runnermaps.nl

3. Molenroute (5,8 km)

Deze route voert je vanaf het Waagplein naar de molens in Oudorp en weer terug. Met nog geen 6 kilometer is dit een ideaal trainingsrondje. Op winterse ochtenden ren je door de optrekkende mist langs de oever van de Hoornse Vaart terwijl je de zon achter de oude molens ziet opkomen. Mooi!

Molenroute hardlopen

© runnermaps.nl

4. Rondje Heiloërbos (5,7 km)

Meer trek in rennen in de natuur? Je zit zo in het bos met deze route door het Heiloërbos. Lange rechte stukken achter elkaar met de blik op oneindig als een dieseltrein doorstomen. Lekker.

Heiloerbos hardlooproute

© runnermaps.nl

5. Geestmerambacht (6,4 km)

Natuurlijk kunnen we niet om een rondje Geestmerambacht heen. Ren een ruim rondje voor bijna 6.5 kilometer, en iets meer dan 5 als je het schelpenpad langs de oever aanhoudt. Oppassen voor overstekende mountainbikers!

Geestmerambacht harldooproute

© runnermaps.nl

6. Door de bossen bij Bergen aan Zee (6,4 km)

Dit mooie rondje voert je door de bossen van Bergen. Dit is echt rennen door de natuur, onverhard als je wil. Als je in een avontuurlijke bui bent laat je je leiden door je nieuwsgierigheid en kies je willekeurige paadjes. Vaar op je natuurlijke kompas en hoop dat je niet verdwaalt.

Bos Bergen harldooproute

© runnermaps.nl

7. Alkmaar City Run (10,3 km)

Lekker door de stad rennen op de route van de Alkmaar City Run. Deze route van 10 kilometer voert je door de hele binnenstad en nog een stukje meer. Zo maak je je kilometers dicht bij huis.

Alkmaar City Run hardlooproute

© runnermaps.nl

8. Boekelermeerroute (12,7 km)

Deze route is met zijn 12.7 kilometer een mooie uitdaging om in een uur te lopen. Je gaat door stad en polder. En industrie.

Boekelermeer hardlooproute

© runnermaps.nl

9. Schoorl en Groet (15,7 km)

Zoek je een langer rondje door de bossen in de buurt? Nog een mooie route door duin en bos is deze route langs Schoorl en Groet. Met 15.7 kilometer lekker om de zondagochtend mee te beginnen.

Groet en Schoorl hardlooproute

© runnermaps.nl

10. Rond Alkmaar (20 km)

Ben je aan het trainen voor de marathon, dan wil je ook regelmatig langere afstanden lopen. Dit rondje brengt je met zijn 20 kilometer langs Heerhugowaard en Sint Pancras, langs mooie stukjes als de Oosterhout, Schermervaart, Park van Luna en Hoornse Vaart. Ben je mooi een kleine twee uur zoet.

Rondje Alkmaar hafrlooproute

© runnermaps.nl

Met deze lijst wordt het een makkie om je goede voornemen om te zetten in actie. Op welk rondje komen we jou tegen?

Meer rennen

Tips

Met deze tips blijf je rennen:

  • Koop echte hardloopschoenen. Rennen op je Converses trek je je echt niet lang
  • Zorg dat je ook goede kleding hebt. Kleed je op het weer, maar waak er voor dat je je niet te warm kleedt
  • Doe een warming up, rek en strek even, en eindig met een cooling down
  • Hou je tijden bij met een app als Strava of Endomondo
  • Zorg dat je bij lange runs genoeg vocht en energie binnen krijgt