We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
  10:00 - 20:00

Alkmaar, geschiedenis, Noordhollandsch Kanaal, Sail, Scheepvaart

200 oude en antieke werkschepen tegen het decor van de al net zo historische binnenstad van Alkmaar. Victorie Sail Alkmaar van 25 t/m 29 juli is een uniek scheepvaart spektakel. Bewonder de prachtige, gerestaureerde en varende bedrijfsschepen en ervaar de geschiedenis van Alkmaar en het (jarige) Noord Hollandschkanaal

Victorie Sail Alkmaar

Victorie Sail AlkmaarTijdens Victorie Sail Alkmaar ligt er er een unieke collectie van 200 historische schepen in het water in en rond de binnenstad. Vanaf de intocht op donderdag 25 juli tot de uittocht op maandag 29 juli zorgen de gerestaureerde en nog volledig varende en zeilende schepen, tjalken, klippers, aken en andere voormalige bedrijfsvaartuigen voor een prachtig spektakel.

 

Luttik Oudorp Alkmaar

200 jaar Noordhollandsch Kanaal

Het is dit jaar 200 jaar geleden dat de eerste schep in de grond ging en er werd begonnen met de bouw van het Noord Hollandsch Kanaal. Alkmaar had al een lange geschiedenis met het vervoer over het water. Maar de bouw van het Noord Hollandsch kanaal zorgde voor een directe water verbinding met Amsterdam, Purmerend, Den Helder en de Noordzee.

Meer geschiedenis van het Noordhollandsch Kanaal

In de 17e eeuw werd Amsterdam voor de scheepvaart lastiger te bereiken via de Zuiderzee. De doorgang naar het IJ was te ondiep en de haven van Amsterdam slipte dicht. Een kanaal direct naar de Noordzee graven vonden ze een beetje spannend vooral omdat het bouwen van zeesluizen nog niet goed was ontwikkeld.

Economie

Na de val van Napoleon lag de Nederlandse economie op z’n gat. Vooral in Noord Nederland waren er weinig goede weg- en waterverbindingen. Koning Willem I wilde daar verbetering in aanbrengen en bouwde tussen 1814 en 1840 veel nieuwe verkeersverbindingen. De belangrijkste: het Noord Hollandsche Kanaal.

In 1819 (200 jaar geleden) werd begonnen aan de bouw van het kanaal. Ongeveer 9.000 arbeiders groeven met een schep en kruiwagen in 5 jaar tijd het toen breedste en diepste kanaal ter wereld. De arbeiders werden ontzettend slecht betaald, voor 50 cent per dag werkte ze in nog slechtere omstandigheden. Geregeld moesten militairen ingrijpen om opstootjes te voorkomen.

Het kanaal ontstond door het met elkaar verbinden van een aantal boezemwateren. Zo loopt het kanaal onder andere langs de ringvaarten van de Beemster en de Schermer, ten noorden van Alkmaar langs het oude riviertje de Rekere en ten zuiden over het Alkmaardermeer.

Het kanaal had een lengte van 80 kilometer. Het was 40 meter breed aan de waterspiegel, had een diepte van 6 tot 7 meter en koste ongeveer 11 miljoen gulden (Dat zou nu ongeveer 210 miljoen euro zijn, genoeg om AZ bijna 9 jaar van de laten voetballen)

Het kanaal kreeg drie schutsluizen; de Willemsluis tegenover het Centraal Station van Amsterdam, bij Purmerend en de Koopvfaardersschutsluis of Commerciesluis bij Den Helder.

Vlotbruggen

Bijzonder aan het Noordhollandsch kanaal zijn de vlotbruggen. Die zijn aangelegd omdat het 200 jaar terug nog niet mogelijk was om bruggen te bouwen die over de hele breedte van het kanaal op konden. Een veerbootje zou het andere scheepvaart verkeer te veel in de weg zitten.

Van de oorspronkelijke 9 vlotbruggen zijn er nu nog 4 over. Allemaal ten noorden van Alkmaar. De rest is vervangen ‘moderne’ burggen of voor een pontje. Zoals ook de oude vlotbrug bij de Bierkade.

Het kanaal werd een van de drukte waterwegen van de wereld en bleek na een halve eeuw eigenlijk al te klein. De techniek was verder ontwikkeld en Amsterdam kon een kortere en grotere verbinding graven via IJmuiden naar de Noordzee.

Nadat het Noordzeekanaal klaar was nam het belang van het Noordhollandsch Kanaal af. Ten noorden van Alkmaar is het kanaal nog wel erg belangrijk en is het van grote betekenis voor de waterhuishouding in Noord-Holland.

‘Sail inn’

Op maandag, dinsdag en woensdag druppelen er al schepen de stad binnen. De meeste boten zullen donderdag vanaf 10 uur binnenkomen. Om 12.00 uur vaart een armada van zo’n 40 werkschepen de stad in die allemaal in de stad worden afgemeerd. Tot slot vaart het verenigingsschip Terra Nova binnen voor de de niet te missen opening van Victorie Sail Alkmaar.

Je kunt niet alleen bootjes kijken tijdens Victorie Sail, alle schepen hebben namelijk een uniek verhaal te vertellen over hun rol in het verleden. Een deel van de schepen is zelfs toegankelijk voor bezoekers zodat je deze schepen niet alleen van buiten maar ook van binnen kan ontdekken en het unieke karakter kan ervaren. Deze schepen zijn te herkenen aan de ‘Kijkje aan Boord’ vlaggen.

Ook de Terra Nova, het verenigingsschip van het Historisch Bedrijfsvaartuig (of De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig, zoals de vereniging officieel heet), is geopend voor bezoek en toont zelfs film- en fotopresentaties.

De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig

De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) is de grootste belangenvereniging voor varend erfgoed ter wereld. Elk jaar komt de vereniging samen met als doel het overdragen van kennis over en behoud van de erfgoedvloot.

Historische bedrijfsvaartuigen zijn schepen waarmee de schipper vroeger zijn brood verdiende. De oude scheepsbouw van toen en het leven aan boord zijn zicht- en voelbaar gebleven op deze schepen.

Scheepvaart in Nederland is een belangrijk stukje cultureel erfgoed. Dankzij de inspanningen van vele particuliere eigenaren en de vereniging bezit Nederland nog steeds een bijzonder grote collectie voormalige bedrijfsvaartuigen zoals klippers en tjalken, stoomslepers en pakschuiten.

De LVBHB behartigt de belangen van particuliere eigenaren en is een gesprekspartner voor gemeentes en instanties die een historisch schip willen betrekken bij hun monumenten beleid en hun historisch havens en waterwegen.

De vereniging telt zo’n 1560 leden met ruim 1200 schepen die worden gerestaureerd of al in de vaart zijn. 


Terra Nova

Het vereninging schip van Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) is de Terra Nova. Een varend monument uit 1929.

De Terra Nova werd gebouw als vrachtschip. Het werk bestond uit het vervoeren van lading op de Rijn tot Basel en het Ruhrgebied. Ook werd vracht vervoerd naar en vanuit België. Door dat het schip een krachtige motor had werden er ook af en toe andere schepen op sleeptouw genomen.

Het schip is in de loop der jaren steeds verder aan de tijd en geldende eisen voor de binnenvaart aangepast en veranderd zelf van naam. In 1997 werd het schip weer in haar oude glorie hersteld. De oorspronkelijke naam kwam weer terug. Om het schip voor de toekomst te behouden werd het in 2003 geschonken aan de LVBHB. 

Behalve de drijvende monumenten zijn ook veel bekende monumenten op het vaste land geopend zijn voor bezoeker. Op de site van Victorie Sail staat precies waar en wanneer je kan binnen kijken bij de vele hofjes, en kerkjes van Alkmaar.

Victoriepark

Het middelpunt van Victorie Sail is het Victoriepark. Hier staat 1 van 4 informatie punten en ook de vereniging van Historische Bedrijfsvaartuigen heeft hier haar kamp opgeslagen. In Victoriepark vinden ook de meeste activiteiten plaats of waaien vanuit hier door de rest van de stad. Het hele weekend is hier van alles te doen en te beleven voor kinderen en zingen Shantykoren oude zeemansliederen.

Activiteiten

Maritieme markt

Het hele weekend staat er een maritieme markt aan de stadskant van de Kanaalkade en staat het Victoriepark en de Turfhaven in het teken van verschillende (maritieme) ambachten. Snuif de sfeer van 200 jaar geschiedenis met de ambachtelijke werkwijzen en vakmensen, zoals een smederij, haringroker en een ponton met de oude gereedschappen van een scheepswerf. De werfbaas vertelt je alles over zijn scheepswerf. Ook zijn er scheepsmodellen van binnenvaartschepen te bewonderen in het Victoriepark en liggen er oude motoren bij de Turfhaven.

Tekenworkshop

Voor wie een creatieve bui voelt opkomen zijn er vrijdagmiddag workshops tekenen en schilderen. Beginnende krassers en gevorderde Rembrandts kunnen o.l.v. van twee kunstenaars: Inge Koetzier van Hooff en Talitha Schiffer hun creativiteit de vrijloop laten. Kosten: €5 en je moet je voor 24 juli even aanmelden bij Inge.


Rrrollend Alkmaar

Beetje een vreemde titel voor bij een evenement met boten. Foodtruck Festival Rrrollend Alkmaar maakt dan ook eigenlijk geen deel uit van Victorie Sail Alkmaar. Maar dat maakt het niet minder leuk om genieten om aan de overkant van het kanaal met een hapje en en een drankje te genieten van het uitzicht op de schepen.


Suppen

Suppen

Bewonder je dit drijvende museum liever vanaf het water? Ga dan Suppen tussen de schepen door! El Kombi Sub heeft voor elke type ‘supper’ een board te huur. Kijk op op facebook voor de verschillende tours of om je op te geven.


Zomer op het Plein

Zomer op het Plein Alkmaar

Genoeg zeemansliedjes voorbij horen komen in de stad? Theater de Vest organiseert ook deze zomer weer ‘Zomer op het plein‘. Op zaterdag staat singer-songwriter Bertolf op het Canadaplein en op Zondag is het de beurt aan Judy Bank en Tim Knol.


Meer over Victorie Sail Alkmaar

Victorie Sail Alkmaar

info@victoriesailalkmaar.nl
victoriesailalkmaar.nl

 


Kaart wordt geladen...