We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

All aboard! De Dinner Train vertrekt voor het eerst vanuit Alkmaar. Met uitzicht op een voorbijtrekkend landschap een 4-gangen-diner geserveerd krijgen. Wij probeerden het voor je uit.

Na succesvolle ritten rondom Amsterdam vorig jaar, breidt Dinner Train uit naar de rest van het land. Het rijdende restaurant vertrekt dit jaar uit 37 steden door heel Nederland, met van 29 mei tot en met 2 juni Station Alkmaar als vertrek- en eindpunt.

Op uitnodiging van de organisatie van Dinner Train rijden we op de tweede avond een rondje mee. En natuurlijk laten we jou meegenieten 🙂

Wat is Dinner Train?
Dinner Train is een unieke pop-up-beleving: in een rijdend treinrestaurant kies je voor een vlees-, vis- of vegetarisch 4-gangen-diner. De Dinner Train vertrekt van woensdag tot en met zondag voor een 2 uur durende reis door het Nederlandse landschap.

Dinner Train: tafelindeling

Je kiest tussen een shared dining (gedeelde) tafel (€49 p.p.), 2-persoonstafel (€59 p.p.) of 4-persoonstafel (€55 p.p.). Drankjes niet inbegrepen. Laten we instappen!

#1 Eerste halte: entrée

Rond 19:30 stappen we op Station Alkmaar in de chartertrein van Railpromo. Het buffetrijtuig van Dinnertrain was oorspronkelijk (1970) een Grill Express-rijtuig van de SNCF. In 1993 zijn ze door de NS verbouwd, waarna in 2014 nog een revisie volgde. Vanaf april 2017 kreeg het rijdende restaurant de huidige naam Dinner Train.

De entrée van de chef blijkt al op tafel te staan: een plankje met groentechips en een glas couscous met kikkererwten, beide om samen te delen.

Dinner Train: entree

Onze coupé loopt ondertussen snel vol met een gemêleerd publiek: jong en oud, stelletjes en vriendengroepen van 4 personen. Als iedereen zijn (geplaceerde) stoel heeft gevonden, worden de drankjes opgenomen en zet de trein zich langzaam in beweging richting Amsterdam.

Wij gaan voor de bierproeverij van Dinner Train sponsor Leffe: vier proefglazen van de Belgische brouwerij die perfect bij de spijzen moeten passen.

Nou had ik hier graag willen schrijven dat het zoete van de mout en de hopbitterheid in de Leffe Blonde ervoor zorgen dat de smaak van het entrée intenser worden. Enige nadeel: in de hectiek van het vertrek worden de drankjes pas opgenomen als de chipjes al verorberd zijn. Klein verbeterpuntje?

Gerecht: groentechips, couscous, kikkererwten, humus
Bier: Leffe Blonde (6,6%)

#2 Voorgerecht

Bij de Dinner Train kies je vooraf, bij het kopen van de tickets, voor een menu vlees, vis of vega. Wij gaan voor het vleesmenu en de visvariant.

De voorgerechtjes komen op tafel: de carpaccio voor de carnivoor en een salade met black tiger garnalen voor de visliefhebber.

Dinner Train: carpaccio en tiger shrimps

De salade ziet er wat karig uit, met 4 garnaaltjes verstopt tussen wat sla en jardinière gesneden komkommer en radijs. Gelukkig smaakt het een stuk beter dan het eruit ziet! Ook de carpaccio is gewoon prima: niks bijzonders, maar zeker niks mis mee.

Erbij geserveerd wordt de Leffe Blonde die eigenlijk bij de entree hoorde. Maar ook die past eigenlijk goed bij de voorgerechtjes.

Uit het raam trekken de weilanden aan ons voorbij.

We aten: Runderlende carpaccio | Black tiger garnalen
We dronken: Leffe Radieuse (8,2%), Leffe Rituel (9,0%)

#3 Hoofdgerecht

Terwijl de trein doordendert en de borden worden afgeserveerd, krijgen we de ruimte om in te lopen op het bierschema. Naast de laatste slokken blond bier komen verse glazen Leffe Radieuse en Rituel op tafel. Maar goed dat we getrainde bierdrinkers aan tafel hebben.

Voordat het hoofdgerecht op tafel komt, lopen we weer op schema. Zowel de heekfilet als kalkoenrollade wordt geserveerd met een Leffe Tripel.

Kalkoenrollade en heekfilet

Wat opvalt zijn de goede porties. We gaan in elk geval niet met honger van bord!

Ook de garing en smaak is wederom prima te noemen, als je rekening houdt met de omstandigheden. Het is best een uitdaging om voor zoveel mensen tegelijk een menu op tafel te krijgen in een rijdend klein keukentje.

Ondertussen zijn we bijna op Amsterdam CS aangekomen. De trein vertraagt en uit het raam zien we het foodfestival Rollende Keukens in het Westerpark. Best een leuke ervaring vanuit onze eigen rollende keuken.

We aten: Gebraden kalkoenrolade | Pepesan heekfilet
We dronken: Leffe Tripel (8,5%)

#3 Dessert

Tarte tatin als toetje bij Dinner TrainDe terugweg gaat over Haarlem. De stationnetjes van Bloemendaal en Santpoort-Noord trekken aan ons voorbij, maar we stoppen gelukkig nergens.

De laatste gang is tarte tatin, de befaamde omgekeerde appeltaart. Erbij een Leffe Bruin, goed passend door de karameltonen in de afdronk van het bier.

Om ons heen veel blije gezichten. Een teken dat de avond geslaagd is.

Gerecht: Appel tarte tatin
Bier: Leffe Bruin (6,5%)

Conclusie

Soms wint bij een etentje de entourage het van het eten zelf. Dat is bij een unieke beleving als Dinner Train zeker het geval.

Waarbij gezegd moet worden dat het eten zeker niet tegenvalt. Je zit prima te eten en het bierarrangement is leuk erbij, helemaal als de bijpassende biertjes tegelijk met het gerecht worden uitgeserveerd. Al met al een leuke ervaring, vooral natuurlijk voor treinfans.

Een ticket voor de Dinner Train koop je vanaf € 49. De bierproeverij kost € 14,95 en is in de trein te bestellen en af te rekenen.

Wil je meerijden met de Dinner Train? Dan moet je snel zijn! Tot en met 2 juni vertrekt de trein nog van station Alkmaar. Daarna rijdt de Dinner Train verder naar Hoorn en Amsterdam, om vervolgens de andere provincies aan te doen. Kijk op dinnertrain.eu voor locaties en kaarten.

Disclaimer

We kregen dit ritje met de Dinner Train aangeboden door de organisatie. Op geen enkele wijze is de inhoud van dit bericht daardoor beïnvloed. Dit bericht is (net als alle berichten op UIT072.nl) met de grootst mogelijke zorg en objectiviteit samengesteld. Meer weten, of wil je ons ook uitnodigen? Neem contact op.